9 ekfrastikis anagnosis2    
Όνομα Σχολείου:*
Υπεύθυνος Καθηγητής:*
E-mail Υπεύθυνου Καθηγητή:*
Συμμετέχοντες μαθητές και τάξη (έως 3 μαθητές ανά ομάδα):*
Τίτλος βιβλίου:*
Κατηγορία:*

 

9ος Διαγωνισμός Θεατρικής-Εκφραστικής Ανάγνωσης στα γαλλικά με θέμα: «Sur les traces d’Arsène Lupin» («Στα ίχνη του Arsène Lupin»)

 

Η αναγνωστική πράξη στη λογοτεχνία, εκτός από την αισθητική απόλαυση που προσφέρει, αναδεικνύει την επικοινωνιακή διάδραση του αναγνώστη με το κείμενο. Η μέθεξη με το σύμπαν του κειμένου, πεζού ή ποιητικού, προκαλεί τη συγκινησιακή διέγερση, ενεργοποιεί την ενσυναίσθηση και γίνεται μέσο αυτοσυνείδησης, αυτογνωσίας, ενδοσκόπησης, διαμόρφωσης προσωπικής βιοθεωρίας και αξιακού συστήματος.
Η επικοινωνιακή λειτουργία της λογοτεχνικής ανάγνωσης ολοκληρώνεται όταν η μοναχική ανάγνωση συμπληρώνεται με την εκφραστική-θεατρική ανάγνωση ή δραματοποίηση σε ακροατήριο. Οι δεξιότητες επικοινωνίας που καλλιεργεί η δημιουργική προφορική έκφραση και η συνακόλουθη ενεργητική-προσεκτική ακρόαση ενθαρρύνουν την εκδήλωση και διερεύνηση σκέψεων και συναισθημάτων.
Κάθε άνθρωπος διαθέτει πολλαπλά είδη νοημοσύνης. Εστιάζοντας στην ανάπτυξη όλων των μορφών νοημοσύνης δημιουργούνται οι βάσεις για μια εκπαίδευση δικαιότερη για όλους. Ως εκπαιδευτικοί, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι μαθητές μαθαίνουν με διαφορετικό τρόπο, χρειάζεται να προσεγγίζουμε μια δραστηριότητα με ποικιλία διδακτικών μεθόδων ώστε να ενεργοποιούνται τα διάφορα είδη νοημοσύνης. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, διευκολύνεται η ενεργητική και ισότιμη συμμετοχή όλων των μαθητών, γεγονός που αναπτύσσει την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμησή τους, οδηγώντας σε θετικά σχολικά επιτεύγματα και καλύτερη σχέση με το σχολείο.

 

Τι είναι η θεατρική-εκφραστική ανάγνωση;

Η θεατρική-εκφραστική ανάγνωση είναι η προσπάθεια να αποδώσει κανείς και να μεταφέρει στον ακροατή όχι μόνον το κείμενο που διαβάζει, αλλά και την ερμηνεία του. Για τον λόγο αυτό, για να διαβάσει κανείς εκφραστικά πρέπει να έχει κατανοήσει ουσιαστικά:

• το νόημα του κειμένου
• την ατμόσφαιρά του
• το θεματικό πυρήνα
• τα κύρια / δευτερεύοντα στοιχεία
• τους χαρακτήρες
• τα συναισθήματα
• το σκοπό του συγγραφέα

Ένα παράδειγμα θεατρικής ανάγνωσης:

 

Όσο πληρέστερα κατανοεί κανείς, αλλά και όσο περισσότερο αγαπά ένα κείμενο, τόσο καλύτερα μπορεί να το αποδώσει με τη φωνή του, δηλαδή να το διαβάσει ερμηνεύοντάς το. Η εκφραστική ανάγνωση απαιτεί την προσωπική συμβολή του αναγνώστη.


Πώς την πετυχαίνω;

Κύριο μέσο: Η ΦΩΝΗ
- χρωματισμός της φωνής
- τόνος / ύφος
- ένταση φωνής
- ρυθμός
- επιβράδυνση / επιτάχυνση
- μικρές ή μεγάλες παύσεις
- ξαφνικές διακοπές
- επαναλήψεις
- αλλαγή προφοράς
- η έκφραση του προσώπου
- το βλέμμα
- η κίνηση

Άλλα μέσα:
- μουσική επένδυση
- χορογραφία
- παράλληλη προβολή βίντεο ή φωτογραφιών (χωρίς ήχο)

Δεν επιτρέπονται:
- Σκηνικά
- Φωτισμός
- Θεατρικά αντικείμενα (μόνο δύο καρέκλες)
- Θεατρικά κοστούμια


Πώς θα διαλέξω το κατάλληλο κείμενο;

 Όταν το κείμενο έχει μια σχετική αυτονομία, είναι πιο κατανοητό και πιο ενδιαφέρον.
 Η ανάγνωση διαρκεί λίγα λεπτά. Το κείμενο δεν θα πρέπει να είναι εκτενές για να μην αποβεί κουραστικό.
 Ο βαθμός δυσκολίας του κειμένου δεν αποτελεί από μόνο του κριτήριο πρόκρισης. (Βασικό κριτήριο είναι η επιτυχία της απόδοσης).
 Σύνθετα κείμενα πλούσια σε λεπτές αποχρώσεις επιτρέπουν στον υποψήφιο να εκμεταλλευτεί το σύνολο των δυνατοτήτων του.


Θετικά αξιολογούνται:
- η σαφήνεια
- η περιεκτικότητα
- η πρωτοτυπία
- η σύνδεση με το θέμα του διαγωνισμού

 

Πώς γίνεται η παρουσίαση;
Ο διαγωνιζόμενος κρατάει το βιβλίο ή φωτοτυπία του κειμένου του. Ανεβαίνει στη σκηνή και χρησιμοποιεί, αν θέλει, μικρόφωνο. Απέναντί του βρίσκεται το κοινό (η κριτική επιτροπή και ακροατήριο μαθητών). Εναλλακτικά, μπορεί να έχει αποστηθίσει το κείμενό του και να το αποδώσει πιο θεατρικά. Μπορεί η ανάγνωση/δραματοποίηση να συμπληρώνεται από πρωτότυπο οπτικό υλικό, μουσική επένδυση (ηχογραφημένη ή ζωντανή), από κάποια χορογραφία ή μίμηση. Όλα τα παραπάνω πρέπει προφανώς να συνδέονται με το λογοτεχνικό απόσπασμα. Η συμμετοχή μπορεί να είναι ατομική ή ομαδική (μέχρι 3 άτομα).
Σε περίπτωση που, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της πανδημίας, η συμμετοχή των μαθητών δε θα επιτραπεί να γίνει δια ζώσης, θα πραγματοποιηθεί με αποστολή βίντεο της ανάγνωσης/δραματοποίησής τους.
Ισχύουν οι ίδιοι κανόνες συμμετοχής με την δια ζώσης παρουσίαση. (Δεν επιτρέπονται : Σκηνικά, ιδιαίτερος φωτισμός, θεατρικά αντικείμενα (μόνο δύο καρέκλες), θεατρικά κοστούμια. Οι διαγωνιζόμενοι θα πρέπει πριν ξεκινήσουν την ανάγνωσή τους να δώσουν μόνο το ονοματεπώνυμο τους και τον τίτλο του βιβλίου που επέλεξαν. Δεν επιτρέπεται να φαίνεται στο βίντεο κανένα λογότυπο του σχολείου.

 

Παιδαγωγικοί στόχοι
1. Ανάπτυξη δημιουργικότητας, έμπνευσης και φαντασίας.
2. Εκπαίδευση στις τεχνικές κατανόησης κειμένου, αφήγησης, δημιουργικής γραφής ιστοριών.
3. Αναγνώριση και διαχείριση συναισθημάτων, διαθέσεων, κινήτρων και προθέσεων εαυτού και άλλων.
4. Ταύτιση με ήρωες/ηρωίδες μυθιστορημάτων και αποφόρτιση αρνητικών συναισθημάτων μέσα από παιχνίδι ρόλων.
5. Διαχείριση συναισθηματικών συγκρούσεων, αποδοχή διαφορετικότητας εαυτού και άλλου.
6. Ανάπτυξη ικανότητας συνεργασίας σε ομάδα και επικοινωνίας με άλλους.

 

"Στα ίχνη του Arsène Lupin"

O Αρσέν Λουπέν, ο αριστοκράτης λωποδύτης, γεννήθηκε στο Παρίσι των αρχών του περασμένου αιώνα από την πέννα του Μωρίς Λεμπλάν. Στις σελίδες των βιβλίων του, σκιαγραφείται το πορτραίτο ενός αντιφατικού ήρωα, ενός απατεώνα μα και αριστοκράτη, ενός αδίστακτου μα και τρυφερού άνδρα, ενός διαρρήκτη μα και ενός τιμωρού, ενός Ρομπέν των Δασών της Μπελ Επόκ, όπως τον αποκάλεσαν, που πρωταγωνιστεί στις περιπέτειες της δύναμης, του πλούτου και της εξουσίας.

Ποια τα οφέλη από την ανάγνωση των συγκεκριμένων έργων?
- Αν και πρόκειται για έργα που γράφτηκαν το 19ο αιώνα, η γλώσσα είναι πλούσια, γλαφυρή, καθόλου απαρχαιωμένη, και κεντρίζει το ενδιαφέρον ακόμη και του σύγχρονου αναγνώστη.
- Ο συγγραφέας δεν αρκείται απλά να αφηγηθεί μια ιστορία. Προτρέπει τον αναγνώστη να διεξάγει και ο ίδιος την έρευνά του, κάτι που δεν του στερεί, όμως, την τελική έκπληξη από την έκβαση των γεγονότων.
- Αυτές οι ιστορίες δεν θα μπορούσαν να συμβούν σήμερα, στην εποχή των νέων τεχνολογιών, όπου κανενός τα ίχνη δεν χάνονται. Γι’αυτό και ο Arsène Lupin, που μπορούσε να είναι παντού και πουθενά, κάνει τον αναγνώστη, σε κάθε σκηνή, να αναζητά πού κρύβεται.
- Όσον αφορά το χώρο της δράσης, όλα τα έργα εκτυλίσσονται στη Γαλλία της Belle époque, δίνοντας την ευκαιρία στους μαθητές να τη γνωρίσουν, μέσα από τις συναρπαστικές περιπέτειες του κεντρικού ήρωα.

Προετοιμασία στην τάξη

Πάνω σε αυτή τη θεματική ο εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέξει για την τάξη του οποιαδήποτε περιπέτεια του Arsène Lupin, ανάλογα με το επίπεδο και τις προτιμήσεις των μαθητών του. Η ανάγνωση και κατανόηση του κειμένου μπορεί να γίνει στην τάξη ανά ομάδες με τεχνικές κατανόησης γραπτού και προφορικού λόγου (αντιστοίχιση, συμπλήρωση    κενών, quiz    κ.α.)    και    τέλος    να    ακολουθήσει δραματοποίηση ή να δοθεί κάποιο άλλο τέλος στην ιστορία που διαβάστηκε χρησιμοποιώντας τεχνικές δημιουργικής γραφής. Οι μαθητές καλούνται να αποδώσουν με την ανάγνωση του μυθιστορήματος, με παραστατικό τρόπο και με την ανάλογη έκφραση στα γαλλικά την ιστορία και το περιεχόμενο του κειμένου.


Όροι συμμετοχής

Δικαίωμα συμμετοχής στο διαγωνισμό έχουν μαθητές δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων ή φροντιστηρίων, καθώς και ιδιαιτέρων μαθημάτων, ξεκινώντας από την στ΄ τάξη του Δημοτικού μέχρι την Β΄τάξη του Λυκείου ανεξαρτήτως επιπέδου γνώσης της γαλλικής γλώσσας. Κάθε σχολείο μπορεί να πάρει μέρος με 2 συνολικά ατομικές ή ομαδικές συμμετοχές (έως 3 μαθητές ανά ομάδα) σε κάθε τάξη στις παρακάτω κατηγορίες:

1. Απλή εκφραστική ανάγνωση (μέχρι 2 λεπτά).
2. Θεατρική ανάγνωση με δραματοποίηση, χορογραφία ή οπτικοακουστικό υλικό (3-5λεπτά).
Προσοχή: Κάθε παρουσίαση που θα υπερβαίνει το χρονικό όριο θα διακόπτεται.

 

Οι υποψήφιοι θα χωριστούν σε τρεις ηλικιακές ομάδες:
Α'  ομάδα: μαθητές στ'  τάξης δημοτικού και α'  τάξης γυμνασίου
Β'  ομάδα: μαθητές β'  και γ'  τάξης γυμνασίου
Γ'  ομάδα: μαθητές Α'  και Β'  τάξης λυκείου

Η κάθε ηλικιακή ομάδα θα διαγωνιστεί και θα βραβευθεί ξεχωριστά στην κατηγορία που έχει επιλέξει. Δε θα υπάρξει προκριματική φάση.

Οι επιτροπές κριτών θα απαρτίζονται από εν ενεργεία καθηγητές γαλλικής γλώσσας δημοσίων και ιδιωτικών σχολείων, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης καθώς και από προσωπικότητες από το χώρο της γαλλικής εκπαίδευσης (Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Γαλλικό Ινστιτούτο) που θα μας τιμήσουν με την παρουσία τους.

Οι διαγωνιζόμενοι καλούνται να διαβάσουν ή να δραματοποιήσουν ένα απόσπασμα από το βιβλίο της επιλογής τους και θα βαθμολογηθούν σύμφωνα με τα παρακάτω κριτήρια:

 

Κριτήρια αξιολόγησης
1. Σωστή προφορά της γαλλικής γλώσσας και ευχέρεια στην ανάγνωση
2. Εκφραστική απόδοση του κειμένου
3. Σκηνική παρουσία και επιλογή μέσων παρουσίασης
4. Πρωτοτυπία
5. Σύνδεση με το θέμα του διαγωνισμού
• Η επιλογή του βιβλίου είναι ελεύθερη. Όλοι οι συμμετέχοντες θα λάβουν βεβαιώσεις συμμετοχής και οι διακριθέντες τα βραβεία τους.
• Η συμμετοχή των μαθητών/-τριών στο διαγωνισμό δεν έχει καμία οικονομική επιβάρυνση για τους/τις μαθητές/-ήτριες ή το σχολείο.
• Η Ελληνογαλλική Σχολή Καλαμαρί δεσμεύεται ότι θα διασφαλίσει τα προσωπικά δεδομένα και τα πνευματικά δικαιώματα των συμμετεχόντων.

 

Ημερολόγιο
Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί το Σάββατο 20 Απριλίου 2024. Οι αιτήσεις συμμετοχής  θα πρέπει να δηλωθούν στην ιστοσελίδα της Σχολής, το αργότερο  έως την Δευτέρα 11 Μαρτίου 2024. Οι ίδιες ημερομηνίες ισχύουν και σε περίπτωση που ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά, οπότε, μαζί με την αίτηση, θα πρέπει να έχουν αποσταλεί και τα βίντεο.


 Επικοινωνία:

Τηλέφωνο Σχολής Καλαμαρί: 2310 472115
Mail διαγωνισμού: concours@edu-kalamari.gr
Όλγα Άγγου (angou@edu-kalamari.gr)
Νατάσα Σαρηγιαννίδου (sarigiannidou@edu-kalamari.gr)

 

Στη δήλωση συμμετοχής θα πρέπει να συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία:
✓ ΟΝΟΜΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
✓ ΤΗΛΕΦΩΝΟ-ΜΑΙLΥΠΕΥΘΥΝΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΗ
✓ ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
✓ ΤΑΞΗ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ
✓ ΤΙΤΛΟΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
✓ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ:
1.Απλή εκφραστική ανάγνωση.
2.Θεατρική ανάγνωση με δραματοποίηση, χορογραφία ή οπτικοακουστικό υλικό.

 

Oι υπεύθυνοι καθηγητές οφείλουν μαζί με την εγγραφή των συμμετεχόντων στην ιστοσελίδα της Σχολής να αποστείλουν στην ηλεκτρονική διεύθυνση του διαγωνισμού concours@edu-kalamari.gr υπογεγραμμένη υπεύθυνη δήλωση των γονέων με την οποία επιτρέπουν την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα των συμμετεχόντων μαθητών.

Κατεβάστε την υπεύθυνη δήλωση εδώ

Copyright © 2024 Ελληνογαλλική Σχολή Καλαμαρί | created by Τίκβα Χριστίνα

Search